tisdag 2 mars 2010

Nu ni!

Trodde ni att förra veckan var skit? Icke!!
Ikväll tog jag två ipren och bäddade ner mej tidigt eftersom huvudet höll på att trilla av mej, när jag ligger i alla sköns ro och kollar på tv så knackar det på dörren. "Vem fan kommer nu?" Tänkte skita i att öppna, men gjorde det ändå som tur var, när jag öppnade stod det en kvinna och sa: "Det slår gnistor på taket, tänkte att det kunde vara bra att veta..." Sen gick det fort! Ner i pannrummet, stängde all lufttillförsel, och ut för att kolla taket! Och visst slog det gnistor allt! Ringde Christopher och frågade vad jag skulle göra "Jaadu, det är nog bara att ringa brandkåren det" Chocken slog till och jag började fundera över vad tusan brankåren har för nummer... Då kom grannen springande "Ska jag ringa 112?" frågade jag "Självklart!" svarade hon...

Jag ringde:
-112 vad är det som inträffat?
"Jo, jag tror att det brinner här hemma"
-Varför tror du det?
"Det slår gnistor från skortsenen..."
-Ja, då brinner det...
bla bla bla
Jag sprang in och hämtade katterna, tog en under varja arm och sprang ut, iklädd endast pyamas och tofflor utan strumpor...

Ringde pappa:
-Hej...
"Brinner det hos dej?"
-Jaaaaaaaaaa...
"jag förstod det, mötte precis brandbilarna..."
bla bla bla

Sen kom tre brandbilar och det vart fullt pådrag... Jag försökte i chockens tecken att hjälpa till
"Vart är pannrummet?"
-I källaren, och stege finns det på baksidan. (Som att inte brandbilarna har 100 stegar...)

Uch, det gick så fort och det går inte att återberätta, men nu har jag precis kommit hem från grannen där jag fått kvällsfika och congac :) Kroppen gör sjukt ont och jag skakar, men huset står kvar och alla lever... Imorgon måste jag få tag i sotarn och se om vi får elda igen, annars blir det lite kämpigt med värme :/

Nu väntas brandvakt för mej hela natten på order från brandmännen... så jag blir vaken om ni får tråkigt och är pratsugen :)

By the way är det helt sant allt jag skriver! Faktiskt!

2 kommentarer:

Liz sa...

Fy det är ju verkligen inget man vill vara med om! Hoppas det inte tänder till igen! Och att ni får ordning på skorstenen. Nu när ja går för bi köksfönstret måste ja kolla mot er :-P Hoppas allt löser sig! Grannen i det gula huset :-D

Rakt över gatan sa...

tragiskt men rolig återberättelse,,