söndag 18 november 2012

Märkligt

En av många märkliga saker med en andra graviditet:
När folk får veta att vi ska ha barn igen är det väldigt många som utbrister
"Men åh, vad kul! Hoppas att det blir en flicka så har ni en av varje sen."
Men den meningen säger man ju faktiskt att det är helt naturligt och okej att säga att man hoppas att det är en flicka i magen, visst? Svarar man då
"Nja, jag skulle tycka att det vore minst lika kul med en till pojk" så får man räkna med en reaktion. Sällan en reaktion som säger "Jaha, ja två killar är ju också fantastisk såklart" ibland svarar de att "Ja, det vore ju såklart smidigast med kläder, leksaker och sånt" men många reagerar som om jag svarat "NEJ!! Får jag en tjej ställer jag ut henne till vargarna!"
Jag får alltså önska mej en flicka, men önskar (vilket jag inte ens säger att jag gör) jag mej en pojke till så blir det genast tabu? Det tycker jag är märkligt!

2 kommentarer:

madde sa...

varför är de ingen som frågar Olle vad han vill ha????? de är väl ändå han som måste dras med ett litet litet syskon som kommer sno all uppmärksamhet? ;P

Emma - Mamma till Viggo -09 & Melker -11. sa...

När jag frågade Viggo en dag om han ville ha en lillasyster eller lillebror (nej, jag är inte gravid, vi samtalade bara om bebisar hihi), så svarade han att han ville ha "en liten Melker", lät så himla gulligt, en till lillebror alltså!! :D Jag brukar faktiskt tänka att jag skulle vilja ha en till pojke, så himla gulligt med 3 killar liksom... MEN ååå så roligt det hade varit med en liten tjej med, men det är klart man tänker så... det kvittar liksom verkligen bara! :) Vill man ha en bebis till, så vill man ju ha EN BEBIS, inte ett kön ;)

Ååå, blir så bebissugen ibland, men nu får det väta till jag pluggat klart osv :) Mys!