måndag 17 februari 2014

Räcker det inte nu?

Flera gånger om dagen läser jag något om någon som känner sej kränkt eller bestört över något som ev. kan kränka eller möjligtvis påverka någon negativt.Självklart är det inte okej att kränka någon! Men börjar vi inte bli lite fööör lättkränkta nu?
Okej, nej, det var kanske inte så smakfullt av Björn Gustafsson att klämma Nour på bröstet, och nej, det var inte ens kul. Men så läser jag vidare och då går allt att få kränkande. Första deltävlingen inleddes med en pik till Danmark om att de vunnit med flöjthjälp så de brände flöjter. Helt humorsbefriat inslag (absolut) men jag känner mej inte kränkt och jag har lite svårt att se hur dagens barn och unga kommer att förändras till mordbrännare och hatiska medborgare pga. detta. Någon klagade på att TEXTEN i en av låtarna handlade om att hon inte vill jobba utan tjäna pengar medan hon sover... Allvarligt?! Vad lyssnade vi på för musik när vi var unga då? Och fortfarande för den delen!
Men det är ju Public Service! Ja, men då kanske vi ska ta och se över allt annat skit som visas på samma kanal? Alla serier om mord, sex och alkohol. Om våra barn och ungdommar påverkas så starkt av melodifestivalen är jag inte helt säker på att de förstår skillnaden mellan film och verklighet heller...
Självklart ska vi arbeta för ett jämställt och rättvist samhälle, men vi kanske får ta vissa saker med en klackspark och gå vidare. Det kanske inte behövs sidvis med krönikor om hur fruktansvärt politiskt inkorrekt allt är.

En annan artikel som cirkulerar är hur lata och bekväma dagens generation ungdommar är... Well, who to blame?! Det är väl snarare dagens föräldrar som är jävligt lata och bekväma?! "Oj, barnet kräver min uppmärksamhet, bäst att hen får låna min telefon eller Ipaden" "Åh, vill du leka med lego? Vi köper färdiga figurer så du inte kan tänkas behöva någon hjälp med byggandet och störa min egentid" "Sa någon åt dej att du måste börja ta skolarbetet på allvar? Herreguuud, du måste blivit kränkt!" And so on...

Jag orkar inte mer. Det är så jävla lätt att "gilla" "dela" något någon annan skrivit och därmed framstå som den goda samhällsmedborgaren. GÖR något istället om du nu blir så frustrerad!

1 kommentar:

Kajsa sa...

AMEN!!

Det är så jävla lätt (för att tala klarspråk) att skylla på andra utan att själv se till sin egen situation.

Om vi hela tiden förväntas bli burna på rosa moln utan att själva ha någon som helst självdistans kommer verkligheten att bli tuff. Om vi förväntar oss att våra barn ska gå igenom uppväxten utan att reflektera över vad som är kränkande på riktigt (!) blir jag också lite rädd för hur dessa barn kommer att uppleva arbetsliv, relationer och ja, faktiskt livet när de blir äldre.

Livet är tufft, och vissa saker är kränkande, ja. Men har man tiden att lägga energi på "kränkande flöjtskämt" ska man skatta sig lycklig, för är det det viktigaste att man har att fokusera på har man ett väldigt smärtfritt liv i övrigt.