onsdag 18 december 2013

En vit jul!

Vi dricker aldrig på julafton, ingen av de vi firar med gör det. Däremot har vi fixat barnvakt på annandagen och ska då ha fest här hemma. På nyår ska vi som alltid till Vik där det är fest, men i år tänker jag köra och därmed vara nykter (lika som förra året då jag var gravid).
Jag har inga problem med att ta ett eller ett par glas vin under en middag när Olle och Ingrid är med, och tidigare har vi haft Olle med på fester där det druckits en del, även vi har druckit då Olle somnat och då självklart med måtta. Det står jag för och jag har tidigare inte sett något problem i det. Nu däremot börjar Olle bli så pass stor att han märker om någon druckit, och då väljer jag att inte göra det för hans skull. Jag har själv en hel del skräckminnen av för överförfriskade vuxna under min barndom. Christopher kan sina gränser och kan lätt sitta på fest och sippra på två öl och en wirre under en kväll. Men när fyllan brakar loss vill jag kunna ta barnen och åka hem. För inte alltför länge sedan var det en person som tagit ett par öl för många som tog upp Olle och skulle busa. En person Olle i vanliga fall tycker om och gärna busar med, men jag såg i blicken på Olle att han tyckte att det var obehagligt. DÄR bestämde jag mej. Ska vi dricka mer än ett par glas till maten så lämnar vi barnen till barnvakt. Om det så innebär nyktert på både nyår och midsommar så får det bli så, vi har 363 andra dagar per år som vi kan festa till det om vi vill. (Nåja, inte alla 363 dagar kanske, men ni förstår).
Det är dock ett väldigt känsligt ämne och många har åsikter. Åsikter är bra, diskussioner är också bra. Nu har jag gjort ett ställningstagande och det står jag för.

Inga kommentarer: