onsdag 23 februari 2011

Föräldrarollen

Tio budord ur Astrid Lindgrens värld

1. Gud bevare oss för väldresserade barn.
2. Barn behöver fler vuxna i sitt liv än bara sina föräldrar.
3. Att sätta gränser är kanske bra – men bryt dem när de bara blir prestige.
4. Barn måste få skaffa sina egna blåmärken.
5. Empati är ingenting man föds med.
6. Göm inte undan döden.
7. Det är viktigt med bussiga kompisar.
8. Barn tål att bli skrämda.
9. Ingen förälder handlar alltid rätt – och det är inte så farligt.
10. Men barnet måste kunna lita blint på dig.

Måtte jag inte bryta dessa!

Faktum är ju att jag faktiskt är en förälder nu, FÖRÄLDER! Det måste ju ge typ sjärnstopp i vuxenpoäng lixom ba! Och nu när jag har ganska mycket grubbeltid om dagarna funderar jag på hur jag ska bli den perfekta föräldern, fast det spårar alltid ur och jag inser att perfekt är ett ganska relativt ord när man grubblar tillräckligt länge...
Jag har numera fullt ansvar för ett nytt litet liv, och jag är väldigt viktig (för att inte säga livsviktig) i lilla Olles liv... Jag läser just nu en fruktansvärd bok som verkligen visar på hur sårbar ett barn är och hur lätt det är att förstöra allt. Det finns så många saker och personer som barn måste skyddas från. Samtidigt måste de få känna frihet och uppleva saker och ting... Gah! Skönt att Olle än så länge ligger tryggt i sjalen på mitt bröst!

1 kommentar:

dino sa...

MEEEN! sluta läsa den hemska, vidriga och totalt hemska boken!Du kommer vara en supermorsa ändå..