måndag 20 september 2010

valkommentar...

Antar att jag måste kommentera valet jag oxå... Och jag är inte överaskad på något plan! Alliansen vann, socialdemokraterna fick sitt sämsta resultat i modern tid, och SD tog sej in i det stora fina huset...

Jag röstade rött, för jag är sån... Men jag avskyr Mona, och jag misstänker att jag inte är ensam om det... Finns ingen ledare i henne.
Fredrik däremot tycker jag är en väldigt bra ledare dessvärre, och antagligen är det fler som tycker det, dock delar vi inte samma uppfattning om vilket sverige vi ska ha.
SD har fått sjukt mycket publicitet och jag misstänker att väldigt många av de som röstade på dem helt enkelt ville visa sitt missnöje, på något underligt vis.

Jag är helt ärligt väldigt dåligt insatt i politiken, och det skäms jag för. Men något jag vet med säkerhet är att vi i sverige har både yttradefrihet, åsiktfrihet samt att vi är ett demokratiskt land. Frågan är om det är demokratiskt att utesluta och vägra sammarbeta med SD nu när Svenska folket faktiskt har röstat in dem? Missförstå mej inte, jag känner inga som helst sympatier med Jimmie och ligan, men rätt många tycks ju göra det, ska deras röst inte bli hörd? Varför rösta om resultatet inte följs?

Nåväl... 4 år till...

2 kommentarer:

Åsa sa...

Till saken hör ju, precis som Reinfeldt sa idag, att även om SD är invalda så finns det inget som tvingar Alliansen att samarbeta med dem. Precis som att inget tvingar honom att samarbeta med Vänstern. Reinfeldt påpekade idag att har ser på SD som en del av oppositionen. En del som han inte vill samarbeta med eftersom de har så olika värderingar. Så det är inget odemokratiskt i det hela.

Hade alla bara röstat rätt (rött) så hade vi inte varit i denna röra :)

Paulina sa...

Ne, visst är det så.. Men jag tycker ändå att det är lite hysteriskt allt med SD, om dom nu ändå inte kommer få något att säga till om är det väl inte så mycket att hetsa upp sej över... Plocka bort vänner på FB osv. Jag tycker man får rösta som man vill, bara man har argument till varför man röstar som man gör... Och helst ska man rösta som mej oxå, då är det bäst ;)