onsdag 30 oktober 2013

Eh... Nu måste jag skriva nåt!

Dagens barn blir inte bara curlade, dom lindas även in i bomull. Var och varannan unge har någon form av intolerans, gluten/laktos you name it! Få har en utredning för detta i ryggen utan ungen är lös i magen ett par dagar och pang så är det mjölkstopp, magen blir bättre och då är intoleransen ett faktum! Att det kan varit något annat är uteslutet... (Nu säger jag inte att intolerans och allergier inte finns, för det gör dom) .
Socker är rena heroinet och ska uteslutas totalt fram till 3-7-10-18?! -års åldern. Välling innehåller gifter och alla dofter lika så... Att leka själv ska vi inte ens tala om!
Föräldrar ska ha dåligt samvete för att barnen börjar på förskolan och barnvakt har man bara i absolut nödfall. Det senaste är dom har gudsförgätna smarttelefonerna som föräldrarna ger ALL uppmärksamhet och engagemang åt. Barnen känner sej åsidosatta och tävlar med en liten platta full i teknik! Dessutom städas det för mycket, lyckliga barn bor tydligen i stökiga hem.

Jösses!
När jag var liten åt jag godis varje helg, oboy var den ständiga frukostdrycken, då och då var jag lös i magen, lekte själv gjorde jag timtal! Jag tävlade om uppmärksamheten med morgontidningen, TVn, tvättmaskinen och den stationära telefonen. Dessutom gick jag å dagis 100% trots att mamma var hemma många dagar då hon jobbade natt. På dagis lekte jag inte ensam, men jag fick lära mej att vänta och dela uppmärksamheten med andra. Hemma var det alltid städat och maten var hemlagad och serverades alltid samma tid. ÄNDÅ växte jag upp utan att begå några större kriminella handlingar och inte knarkar jag heller.

Jo, jag förstår att det där med att "lyckliga barn bor i stökiga hem" är en ursäkt för sådana som mej som hatar att städa. Jag vet också att situationerna på förskolorna inte är desamma nu som då, men det är inte föräldrarnas fel, det är politikernas!

Så hur är jag som mamma då? Perfekt? Värdelös? Krävande?
Just nu är Olle på förskolan och jag är hemma med Ingrid. Ingrid sitter på golvet och speglar sej, jag har nylackade naglar (nagellack doftar!) och bloggar.
Idag är det storkok som gäller. Jag gör all mat Ingrid äter själv, inte för att jag är präktig utan för att jag är snål.
Jag höll Olle borta från sötsaker första året, nu fikar han när det bjuds, har vi godis hemma får han smaka. Ibland får han ett glas saft bara för att han är sugen på det oavsett veckodag. Välling dricker Olle fortfarande morgon och kväll och jag har inga planer på att sluta med det, Ingrid har precis börjat så smått med vällingen.
Jag gick ut och jobba när Olle var 7-8 månader men han började inte på dagis förens han var drygt 1½. Ingrid kommer vara ungefär lika gammal när hon börjar. Jag har valt att jobba 80% för att möjligheten finns och för att jag vill.
Städningen tror jag vi alla vet hur det ligger till med och jo, jag kollar fb och insta flera gånger om dagen- T.o.m i lekparken!
Vi leker och busar mycket tillsammans dagligen, ute/inne hemma/borta men Olle är och har alltid varit världsbäst på att leka själv och han trivs med det.
Så... Jag antar att jag är en ganska medelmåttig mamma i de flesta ögon, men i mina barns ögon är jag den bästa och det är allt som räknas!

Sen är jag inte den som dömer, utan alla väljer själv och jag hoppas på att inte själv bli dömd... Man gör val i livet dagligen, stora som små. Väljer man ex. att bo dyrt så har man kanske inte råd att vara hemma länge än ett år med barnen och det är ett val man gör. Då är det så, men stå för det isf! "Vi har valt att bo dyrt/köra dyr bil/resa mycket eller vad som och därför går vår 1-åring 100% på förskolan." säg inte "Alla har inte den möjligheten" med bister uppsyn och sök sympatier. På så vis dömer ni er själva. Samma sak med mobiler och allt annat, Jag väljer själv att kolla fb och insta eller vad jag nu gör. Det är ett beslut jag tar när jag anser att det passar sej, självklart gör jag inte det när vi spelar ett spel eller leker kurragömma!

Inga kommentarer: