tisdag 13 augusti 2013

Egentid

Egentid är idag ett flitigt använt ord. Så vad är egentid?
Gudarna ska veta att det diskuteras här hemma, inte dagligen, men någon gång i veckan kommer det allt upp på tal. Jag är hemma om dagarna, Christopher jobbar, vi har valt att göra så den här gången. Christopher ville ge hem och vara föräldraledig 100% men jag var inte beredd att släppa taget och vara familjeförsörjare på heltid, så då blev det såhär. Jag trivs inte att vara hemma 100% speciellt inte nu när alla jobbar och kyrkis inte öppnat än. Dagarna blir långa och jag får prestationsångest och känner att Olle understimuleras när vi "bara är hemma". Nu vet jag ju innerst inne att fallet inte är så, Olle är väldigt nöjd med att lulla på här hemma, det är snarare jag som blir rastlös och handlingsförlamad. Jag blir avundsjuk på det sociala i att jobba, och det känns gruvsamt att vara hemma ett helt år till. Nu till helgen ska Christopher åka iväg och fiska med grabbarna från jobbet- Jag ska vara hemma.
Jag älskar att åka och handla ensam nu för tiden. Jag åker ensam i bilen, lyssnar på hög musik och sjunger falskt, sen strosar jag runt i butiken i hopp om att kanske stöta på någon jag känner och kan prata lite med- Tragiskt? Nje, vardag som småbarnsmorsa skulle jag vilja påstå. Eller är det verkligen bara jag? Jag tycker att Christopher får jättemycket "egentid" när han jobbar, åker och hjälper kompisar med saker, och nu fiskeresan. Okej, när han jobbar är det väl kanske inte egentid får jag väl erkänna, men allt annat... Ibland är jag så barnslig att jag vill hålla räkningen på antal timmar utanför hemmet på fritiden och trycka upp i ansiktet på honom- för jag vet att han leder den ligan med goood marginal. Vi är inte överens om vad egentid innebär. Att hjälpa kompisar och åka och göra ärenden är inte egentid enligt Christopher, jag skulle gärna åka iväg och hjälpa någon med nåt ett par timmar då och då, inte för att jag inte vill vara med Olle och Ingrid, utan för att jag vill vara med vuxna en stund. Min volontärnatt på härbärget var egentid för min del, men det är lite svårt att snickra ihop med tiderna nu när Christopher jobbar igen. Jag måste börja träna igen! Det är nyttig egentid :) Men jag tänker vänta på att det nya gymmet öppnar, hade tänkt börja på Puls&Träning men känner att jag blev rätt kasst bemött (knappt alls) där när jag försökte så det blev inget.

Jag hoppas och tror att det här kommer lösa sej när kyrkis öppnar igen, så att jag får komma ut lite och snacka skit med någon över 3 ;)

Jag tror egentligen att egentid är ett ganska nytt ord som hittats på av oss 80-talister som inte orkar vara ansvarsfulla 24/7. Vart fanns egentiden förr? Klart att det är så, vi 80-talister är sjukt bortskämda på många vis och jag är inget undantag- Det står jag för! (Silverspoooon)
Jag älskar att ha och vara en del i vår ljuvliga familj, men jag begöver egotid också ;)

2 kommentarer:

Kajsa sa...

Jag har tänkt sms dig och fråga om du vill börja träna tillsammans med mig på Hudikgympan igen. Jag tänkte börja där när de drar igång v 36. Men då kör du det nya gymmet alltså. Och vilket är det? ;)

Paulina sa...

Citygym kommer att öppna brevid åhlens nu i höst. Jag vill lära mej att även gå på gym och inte bara olika pass då det kan göras dygnet runt och gör mej mer anpassningsbar så att säga. Har lagt undan en peng för att ha en PT ett par gånger och lära mej maskiner och sånt så att jag vågar ;)