lördag 25 augusti 2012

Äntligen helg!!

Ojojoj, vilka veckor det har varit! Jag är helt slut! Intensivt är en underdrift... Igår hyrde vi film och laddade upp med godis, jag somnade innan filmen börjat och något godis hann jag heller inte få i mej. Andra kvällen jag somnar före 20 denna vecka :/
Lite ordning börjar det bli nu på jobbet även om det är en del kvar att fixa, även om jag jobbat några år som lärare nu så känns det som att det är "på riktigt" nu. Nu har jag klass, mentorselever, schemaplanering och hela paketet! Kul, men slitsamt :) Vilket leder mej in på en väldigt farlig mark, lärarlöner.
Det är många som anser att det är lyxigt för lärare att vara ledig på loven, det är det oxå! Superlyxigt, tyvärr har inte alla yrkesgrupper möjlighet att arbeta in så pass mycket tid, för i princip är det komptid vi arbetar in och tar ut på loven. Däremot är det svårt för en lärare att ta ledigt två veckor i februari och dra till Thailand eftersom det rubbar en hel del i verksamheten... För och nack-delar med allt. Nåväl, lööönen... Fick hem en tidning från lärarförbundet igår där det självklart står en hel del om de nya avtalen som det förhandlas om, och att lönerna måste höjas för att höja statusen osv. "Bättre löner ger bättre resultat". Mnjaae, det tror jag inte riktigt på om jag ska vara ärlig. Mer resurser och planeringstid i skolan ger garanterat bättre resultat däremot. Att jag får högre lön ger mej inte fler timmar/dygn. Som det ser ut just nu kommer jag att ha 2½ timmar i veckan att planera alla mina lektioner på, det är inte möjligt och det kommer inte att bli så heller eftersom det måste lösas på något vis. Högre lön skulle antagligen bara ge mej mer press och göra att jag skulle acceptera läget, slita ut mej och antagligen gå in i den svenska berömda väggen innan jul! Visst skulle jag gärna ha en högre lön, vem vill inte det? Men jag skulle hellre se att jag hade möjlighet att se till att vara väl förberedd och kunna hålla inspirerande och engagerande lektioner och ha möjlighet att se till varje elevs enskillda behov varje dag- Det vore nåt det!
Jag visste när jag valde min utbildning att jag inte kommer att bli rik på det, men en dräglig arbetsmiljö vill jag ha!

Idag väntas dop för Enja, lyskväll ikväll men jag vågar inte planera något eftersom risken att jag somnar 22.30 fortfarande käns överhängande ;)

Inga kommentarer: