onsdag 6 februari 2013

Plikt och hälsa

Pliktkänsla är en god egenskap i mångt och mycket. Men när plikten tar ut hälsan är det dags att tänka till. Det har jag gjort nu. Idag har jag i samråd med min chef beslutat att jag ska jobba en vecka till, sen sjukskriva mej innan jag går på föräldraledighet i mars. Ett beslut som känns så jääääkla bra! En vecka känns överkomligt och jag hinner göra de avslut som känns viktiga. Jag har haft tankarna på sjukskrivning förr, men när alla sagt åt mej att göra det har plikten alltid gått in och sagt ifrån. Jag vill inte lämna någon i sticket och jag vet att det kommer att ställa till det en del i klassen och för kollegorna. Men på det här viset hinner vi styra upp en del och jag hinner avsluta det som ska avslutas istället för att jag brakar ihop en dag och går hem med massa oavslutat. Så en vecka, sen ska jag försöka bli frisk från förkylningen, boa och bara tänka på det som gör mej glad. Jag ska sova på dagtid om det behövs och jag tänker gå i pyamas fram till lunch!

Igår hände en lustig sak. Olle kom till mej i soffan och ville pussas. (Det är iof lustigt i sej eftersom han inte är så pussig för tillfället) I pussandet så känner jag smaken av choklad! Jag tittar på honom och han har mycket riktigt choklad i ansiktet. Jag gormar åt Christopher, dels för att han gett Olle choklad men mest för att jag inte fått någon. Christopher tittar förvirrat på mej och säger att han inte vet något om någon choklad. Jag tittar och luktar ytterligare på Olle och undrar om det slagit slint helt i huvudet på mej, men det hade det inte. Ungen hade ätit choklad. Så jag frågade såklart Olle vart han hade hittat choklad. Olle tittar busigt på mej, och tittar snabbt bort igen... Jag frågar en gång till: Olle, vart har du hittat chokladen? "I Olles räääzerbil" får jag till svar med plirande ögon. Jag springer in till hans säng, hittar ingen choklad och ber honom att visa. Olle lyfter på en nalle och visar "Dääär"! Det låg ingen choklad där men det är väl inte så konstigt eftersom han hade fulla ansiktet och munnen med chokladen. Så. Ungen har tydligen haft en chokladgömma i sängen. Sån är han. Och dom säger att han inte är lik mamma ;)

Nä, nu ska jag laga mat...

1 kommentar:

Malin sa...

Ja men det var väl kanske lika bra. Tur du har som har så förstående kollegor och chef! Själv har jag fått 10 dagars mammaledighet här. Max :)