torsdag 9 april 2009

Gla påsk vettja!

Skit, det är skärtorsdag och vi har inget godis hemma!
Går ungarna fortfarande från dörr till dörr och "tigger" godis med slarvigt målade påskkort nu för tiden?! Känns ju som att man måste vara beredd ifall dom små kärringarna skulle dyka upp, kanse ska klä ut mej till en jag oxå, bara för att se Christophers min när han kommer hem :/

Nåväl, inget godis var det... ger man en frukt läre man väl bli bajsbombad, måste lösa detta problem snarast!

När jag var liten hade vi ett jäkla bestyr med påsken, det skulle göras påskkort som man skulle "ge" dem man knackade på hos för att det inte skulle verka som att man tiggde, så man slängde ihop ett par halvhjärtade kort och begav sej ut...

En påsk minns jag extra väl (japp, för jag är nostalgisk) då jag och en kompis traskade iväg med våra otympliga piasavakvastar och läppstift på kinderna, i första huset vi gick till bodde en ensam gamal änka (grym som man var gick man dit först för man visste att hon var ensam och blev glad av att se barn) och hon var i full gång med att steka plättar. Då hon tyvärr inte hade något godis hemma erbjöd hon oss en varsin plätt och där blev vi kvar, hela kvällen! Jag har nog aldrig ätit så många och så goda plättar...
När vi kom hem tomhänta undrade min kompis mamma förstås vart godiset var, och för att slippa skäll för att man sittut och ätit upp damens alla plättar ljög vi och sa att i blivit rånade! Det blev ett härrans liv och jobbigast i det läget var att vi sa att det var en av grannpojkarna som rånat oss... det blev lite otrevlig grannsämja ett tag men tillslut erkände vi vårt brott... Då fick vi skäll för det och den gamla damens plättar glömdes bort....

Tänk hur det var, för bara typ 18 år sedan då kunde man gå till en okänd gammal nucka och käka plättar, nu får/kan ungar inte ens prata med en okänd på gatan... säger inte att ungar ska det, det är ju farligt... men vaaaart är världen påväg!?!

Måsta iväg och köpa gotta nu...

Inga kommentarer: