tisdag 21 april 2009

Jag ska bli bluffmakare!

Har insett att lärare inte ä rätt väg att gå... ne, det man borde bli är blffmakare! Öppna en butik, sälja lite skitvaror och sedan försvinna! Tydligen funkar det för det är precis vad de vi köpte soffan hos har gjort!
Men icke sa nicke tänkte jag, jag ska ta hjälp av alla trygga system vi har i sverige, kunsumentvägledare och allmännareklamationsnämnden (ARN) minsann, here I come! Ringer upp konsumentvägledaren här i komunen och förklarar situationen (Jag får inte tag i säljaren så jag kan därmed inte reklamera varan) varpå hon svarar: "Kontakta företaget och berätta att du kontaktat mig så ska jag se vad jag kan göra sedan".... Eh, okej jag kan inte få kontakt med säljaren/butiken/företaget?! Låt gå då, jag mailar företaget igen och berättar att hon är inblandad... självklart får jag inget svar.
Återkommer till konsumentvägledaren och berättar att jag gjort det jag skulle, varpå hon svarar: "Kanske företaget gått i konkurs? Ring skattekontoret i Sundsvall och fråga om de vet något, annars vet jag inte hur jag ska hjälp dig, du får nog gå vidare till ARN..."
Okej! Tack för hjälpen?! Va? Vad gör du på ditt arbete egentligen?! Konsumentvägledare kanske vore nåt, verkar rysligt slappt...

Nåväl, jag ger mej inte (eftersom det tar tid från pluggandet roar jag mej med detta istället)...

Ringer skatteverket i Sundsvall, får efter många om och men veta att de inte kan se att företaget konkat, toppen de finns alltså kvar!

Ringer upp ARN och tänker att "Nu drar jag igång det tunga artelleriet"! Möts av en kvinna som inte vill något annat än lägga på luren:
Jag: Hej, jag heter Paulina Pålsson och jag vänder mej till er angående en soffa jag kö.p.p.p... *avbruten*
Hon: Har du pratat med konsumentvägledaren i din kommun?
Jag: Ja, det har jag gjort och det enda hon sa var att jag sku.l.l.l.l... *avbruten*
Hon: Det du kan göra är att du fyller i en anmälan på vår hemsida...
Jag: Jaha, och vilken blanke.t.t.t?*Avbruten*
Hon: Den vanligaste, som heter köp
Jag: Jaha, kan jag maila den direkt till er därifrån? Har ingen skrivare hemma så det blir svårt att skriva ut... *Fick avsluta hela meningen*
Hon: Ja, det kan du
Jag, okej, tack då...
Hon Hej!

Vart ska jag börja min klagosång?! I det att hon inte brydde sej om vad ärendet gällde? Eller att jag blev avbruten konstant? Eller kanske jag ska ta upp det faktum att hon avslutade samtalet med ett Hej!?

Knappade mej in på hemsidan och hittade efter en del klickande blanketten som heter köp, tar fram den och börjar fylla i, inte mycket känns relevant, ska svara på frågor som "När tog du kontakt med säljaren?" "När fick du svar från säljaren?" "Vad svarade säljaren?" Och vad ska jag svara på det? "Flera gånger sedan felet uppstod" "aldrig!" "Inget!"
Fyller iaf i blanketten bäst jag kan, tills jag i slutet inser att de vill ha två kopior av kvittot, och bilder och mailkontakt... Jaha, men enligt Hon (fick faktiskt aldrig något namn på henne) var det bara att fylla i snabbt och maila iväg... och då upptäcker jag, i högra hörnet står att man måste skriva ut blanketten *2 och skicka in, lika så med kvitton och bilder!!! Vaffan!!!!

Alltså måste bluffmakare vara ett ypperligt yrke, ingen som kommer åt och sätta dit en, och inte många som orkar heller skulle jag tro, det är inte det lättaste verkar det ju som... och blanketter alltså, jag hatar blanketter! Men jag ska vara stark, jag ska rida ut denna storm om det så är det sista jag gör!!!

Så nu sitter jag här, återigen sviken av svenska trygghetssystemet och åter på ruta ett! Ja, det kanske inte är så illa tänker nu, sviken av systemet var väl att ta i... Men nej! Det ska inte gå till så här, eller ska det? va? va? va?
Nu vet jag!!! Sverker!!! Sverket my man ska få fixa steken!!!!!

2 kommentarer:

Åsa sa...

Konstigt det där. Johan har haft väldigt bra kontakt med både konsumentvägledare och ARN, men så finns ju det företaget kvar och han har haft mycket kontakt med dem. De bara gör skitsaker som dom inte vill köpa tillbaka... Men det är nog enklare om företaget är kvar. Men kämpa på! Det måste ju vara värt det på nåt sätt...

Elin Ek sa...

Är det du, mamma, pappa och sverker mot världen :P
Vi kör på det, vi bakar dödliga lussebullar och åker upp till sundsvall och bjuder företaget... smaaaart :) Alla gillar väl lussebullar, eller?