torsdag 19 november 2009

Pucko!

Kom att tänka på ett programm jag såg på tv:n, kan det ha varit i måndags kanske(?) "Mamma till en mördare", såg du det?
Det handlade om Thomas (tror jag han hette) som hade huggit ihjäl sin bror, och hela programmet gick ut på att han försvarade sin handling, och mamman lika så!
Mamman sa att hennes första tanke när hon fick den tragiska nyheten var "Men då måste han ha blivit provocerad" Thomas kom inte ihåg något mer än att hans bror hade hotat honom med sax "Det var han som börja"... Så stackars Thomas blev provocerad och hotad med en sax så därför högg han ihjäl sin bror med ett flertal knivhugg...
Klart att Thomas ångrar sig och så, det tvivlar jag inte på... men han visade den knappast i inslaget... Han har suttit av sit straff på 5,5 år, ett enligt honom för högt straff... "Hade jag varit högutbildad och ostraffad hade jag fått ett mildare straff" Daaaa! Högutbildad vet jag väl inte men jag tror helt klart att det var till din nackdel att du 4 månader innan mordet blivit frisläppt från ett fängelsestraff för misshandel!
Mamman visade även upp ett skolfoto sen 30 år tillbaka och berättar att hon nu fått veta varför Thomas ser så ledsen ut på kortet "Storebror (som jag inte minns namnet på) hade nämligen retat Thomas precis innan kortet togs så därför var Thomas ledsen... Så därför var det okej att hugga ihjäl honom 30 år senare(?)
Bröderna hade haft en kompliceras relation men både alkohol och droger, men jag anser inte att det är något ursäkt!

Möjligt att jag tolkar och vinklar det annorlunda än andra, men detta är min tolkning och jag tyckte att det kändes lite yckt...

Inga kommentarer: