lördag 31 maj 2014

Engelska

Vi blir förhörda mest hela dagarna här hemma. "Vad heter *** på engelska?" Det är bilbälte, tak, skorsten, strumpor, sop, dator osv. Hittills har jag klarat mej hyffsat, åkte dit på sparris. Vad heter det och varför vet man det?
Färger sägs alltid på engelska. 
"Mamma, jag vill också ha strumpbyxor som Ingrid. Jag vill ha greena, bluea, redda, orangea, och yellowa." :D Men rosa är ett gissel. Jag tror att Olle har svårt att avgöra om jag driver med honom eller inte när jag säger att det heter "pink". Nyss pekade jag på något rosa och frågade vad det var för färg. Med ett leende svarade han "Baaaajs" när jag nekande skakade på huvudet svarade han "kiss" istället. Då sa jag att kiss betyder puss på engelska... Olle tittade på mej som om han inte riktigt visste om han skulle skratta eller gråta. "Du brukar säga att pink betyder rosa"
-det gör det också...
"Men kiss och pink är ju samma sak!"
Det är inte lätt när det är svårt ;)

1 kommentar:

Åsa sa...

Asparagus=sparris ;)