lördag 10 maj 2014

Mogen?!

Fick brev från HT (Hudiksvalls Tidning) för ett par dagar sen. Dom ville uppmärksamma mej om att jag snart fyller 30 år och då tydligen uppnår (som dom valde att kalla det) mogen ålder. Är det den mognaden som gör att jag plötsligt känner ett engagemang i vår trädgård? Tidigare jag har varit nöjd med en gräsmatta för barnen att leka på och lekstugan. Bärbuskar och ett plommonträd har planterats, även de mest för barnens skull. Men nu! Jag fantiserar om en liten paviljong och jag längtar tills dom fixat klart med stammarna i vägen utanför oss så att jag kan få sätta blommor i blomlådorna! Jag spånar på grillplats och kanske tom. rinnande vatten i anslutning till den! :o
Jag spånar och Christopher agerar. Nämnde i påskas att en trall på baksidan skulle vara fint tillsammans med ett rejält bord i tryckimpregnerat virke- Pang så hade han gjort det... Då spratt det till totalt i mej och alla dessa fantasier satte fart. Vi tillbringar väldigt mycket tid ute och då vill vi ha det mysigt och bekvämt på gården. Vi grillar ofta och allt blir godare ute så en mysig uteplats med grill och möbler känns lite som ett måste. Barnvänligt, bekvämt, praktiskt, mysigt och billigt känns helt rätt ;)
Såhär blev trallen och bordet (6 bräder saknas till trallen, men de kommer så fort vi kommer ut med släpvagnen då de grävt igen vägen här utanför):
Tanken är att vi ska göra grillplats i anslutning till trallen på grusdelen. Jag tänker mej nåt enkelt- som en fylld cementring med avlastningsyta i trallvirke. Christopher tänker sej en murad grill med tillhörande grillhus... Jag skulle även vilja ta bort tyget i hammocken och göra en ny sits i trallvirke och dynor. Vill även ha en avlång dyna på vardera bänk till bordet.
OM jag skulle få precis så som jag vill så skulle jag sätta stolpar i hörnen på trallen och spänna upp ett solsegel (eller vad det heter) eftersom den står precis i solen... Eller OM jag VERKLIGEN skulle få som jag vill skulle jag/Chrsitopher bygga en enklare paviljong över trallen och ha avtagbara väggar i tyg som man skulle kunna spänna upp en blåsig kväll ;)
Tryckimpregnerat är billigt och tåligt. Det är inte det snyggaste materialet, men enhetlighet kan göra att det faktiskt blir snyggt och bra hoppas och tror jag.
Sen vill jag även göra en stenkant mellan grus och gräs. och röja bland stenarna som ligger vid skogskanten, och kanske så något runt stenarna så att de inte bara ser ditpuffade ut (som dom är).
Fan, jag har inte tid att jobba nu när jag nått mogen ålder ;)

I 30-årspresent har jag önskat mej en dörr från köket ut på baksidan, slår den önskan igenom kommer jag vara en väldigt lycklig mogen kvinna i sommar ;) Kommer den där kanonsommaren som dom utlovat också kommer jag ställa in alla semesterplaner och bara vara hemma hela sommaren :)

Måste.googla.paviljonger.nu.

Inga kommentarer: