torsdag 21 juni 2012

Överflöd?

Åh! Jag kan inte gå in på aftonbladet längre! När man börjar scrolla nedåt på deras sida visas ganska snart bilder på barn med svullna magar och armar som tandpetare. Detta är en insamling mot svält och hjälp till familjer på flykt. Varje gång jag ser detta "måste" jag skänka 50:-, nu har jag gjort det så pass att jag börjar bli nervös för telefonräkningen... Jag kan verkligen inte med att se barn som far illa, jag har helt slutat att kolla på stödgalor av olika slag och varje månad skänker jag bort några hundringar. Det har jag helt klart råd med även om jag gnäller och tycker att jag aldrig har några pengar över. I jämförelse med dessa familjer har jag ju faktiskt pengar i överflöd!

Egentligen är det ju pinsamt vilket samhälle vi skapat. Man "ska" ha ett fint hem, en fin bil och gärna massa andra "skryt-prylar". Jag måste tyvär erkänna att jag lever i samma värld. Jag vill ha det fint hemma och gärna nya kläder då det är någon speciellt på gång. Jag tycker bättre om den nyare bilden än den gammla av bekvämlighetsskäl. Jag skulle aldrig släppa Olle ur huset i skitiga, trasiga eller omatchande kläder osv osv. Listan kan tyvär göras lång. Däremot är jag inte så mycket för prestige och skryt-prylar, det tycker jag mest känns fjantigt.
Sen är det ju ett rikigt släng-samhälle vi lever i också, så fort vi tröttnat på något slänger vi det och köper nytt för att tillfredställa oss en kort stund. Detta har jag absolut skärpt till mej med och jag köper gärna det jag kan begagnat. Det är inget jag mörkar utan jag skryter snarare om mina fynd :)

En kul tanke som slagit mej flera gånger men som aldrig blivit av är att det vore kul att om så bara för en månad verkligen gå in för att leva så snålt som möjligt. Ingen fika på stan, ingen shopping, ingen hämtmat osv. I en månad verkligen bara köpa det allra nödvändigaste såsom mat och hygienartiklar och se hur mycket som skulle ligga kvar på kontot i månadens slut och skänka det till någon bättre behövande... Detta kommer antagligen stanna som en tanke, men visst vore det en häftig grej att göra?

Har du 50:- du inte vet vad du ska göra med, eller kan du skippa en kaffe på waynes klicka in dej här: http://wrd.unhcr.se/#donate

Inga kommentarer: