lördag 9 maj 2009

Jag inte fatta svenskan...

Jag läser en del bloggar, och jag skriver lite blogg...
Jag är absolut ingen svenska-expert och stavning är inte min grej, ibland går det för fort så att det bli tok, och det får man ta...
Men jag blir tokig på en del formuleringar!! Och värst av allt är:
"Idag var jag på stan, nice! Även att Lisa kom och hämtade upp mej". What?! Även att? Vaddå? förklara för mej nu, jag anser att det är en galen mening, är det talspråk? används det uttrycket? Kan jag skriva att "Idag var jag i skolan, även att A oxå var där"? Även att, vad vill man få ut av det? är det ett sätt att driva texten vidare, vill man poängtera något?Jag fattar inte, och det retar mej! Hjälp mej förstå!

Jag vet att jag inte är journalist eller så, och många stör sej säkert på mitt sätt att skriva (speciellt en lärare på universitetet) och då är det ju bara att låta bli att läsa min blogg...
Och då är det ju bara för mej att sluta läsa "även-att-bloggar". Ja, det är klart jag kan, men detär så många så jag är nyfiken på fenomenet, är det en utveckling av svenska språket jag missat? eller är jag dum? Det är vad jag vill veta...

Ooooops, detta blev ett drygt inlägg, och ganska meningslöst... men det är lördag, och även att jag sov till 10.20!! :o (?)

1 kommentar:

saralouise sa...

Haha jag har också funderat mkt på det! Det låter ju fruktansvärt knäppt om inte annat, det hänger liksom inte ihop.