torsdag 14 maj 2009

Ring så snackar vi!

Mycket förundrar mej här i livet...
Idag är jag förundrad över radiopratare, inte dom som arbetar med det utan dom som envisas med at ringa in till radion och prata... min pappa är en sån, fast det är ju inte så konstigt eftersom han är en konstig människa.
Men på riktigt, radioprataren har inte förbetett dagens show och slänger ut en fråga i radion: Hur många par skor har du?
Plötsligt kastar sej folk på telefonerna och ringer in för att berätta:
Jag har 8 par skor, det är lagomt!
Jag har ETT par och det klarar jag mej bra med!
Asså, jag har typ 2000 par skor för jag baaaaraaaa ääääälskar att förnya mej!

Värst är ju de som ringer in och pratar gojja:
Heeej och välkommen till Skitsnack FM, vad har du på hjärtat?
-Hej, jag heter Olle Svensson
Heeej Olle, vad kul att du ringer
-Ah, asså jag har tänk på en sak...
Säger du det, vad har du då tänkt?
-Jo, det är svårt att få tag på knorrade skosnören nu för tiden, du vet sånna som knöt sej själv
Ja, just ja! Dom kommer jag ihåg, så du saknar dom?
-Nje, inte direkt... Men dom säljs inte längre...
Ne, det kanske är sant, kanske har vi en lyssnare som vet vart de fortfarande säljs? Ring in om du vet.. Tack Olle, ha en bra dag!
-Ah, tack... och tack för världens bästa radioprogram!
Aaaaaaaawww, Tack Olle, det värmer att höra!
Jahapp!! Och? Vad fick du ut av att ringa in och berätta det?
Om du ringer in och berättar vad du gjorde i helgen och berättar att du gjorde bort dej totalt och hånglade upp chefens fru på firmafesten kanske du får en mugg, en MUGG!

Jag personligen avskyr att höra min egen röst, och jag vet att det är fler med mej!
De som arbetar på radion får ju betalt, och antagligen har de en ganska god relation till sin egen röst och trivs med den... Men alla andra som ringer då?
Inte för att jag anser att alla låter som muppar, men jag förstår inte varför... Är det deras chans att få 15 minuter i rampljuset? (eller snarare 30 sekunder)

Angående att avsky sin egen röst så pratade jag med en talpedagog om detta för nåt år sen och hon berättade att det beror på att vi hör vår röst från "insidan" vilket gör att vi hör den annorlunda än andra... Men men, det var en parantes...

What's up med er ringa-till-radion-och-prata-människor?

1 kommentar:

Åsa sa...

Klart du ska hyra den! Mumma säger jag bara. Ögongodis finns det också i den ;)