lördag 9 maj 2009

Känsligt ämne...

Jag har tagit denna diskussion tidigare i en gamal blog men nu trillade jag in i en diskussion om det igen så... ämnet är: Amma offentligt!

Känsligt ämne? möjligt, fast för mig känns svaret ganska självklart... Amma offentligt, visst, men inte offentligare än du behöver!
Är ungen hungrig och du råkar vara i city precis så är det ju klart att du måste ge ungen mjölk, men du behöver ju inte sätta dej på en bänk utanför H&M, eller vid mittenbordet på ett café, du kan ju gå undan lite...

Läste på aftonbladets sida för ganska länge sedan att det bildats en protestgrupp på ansiktsboken ang att de som lagt ut bilder när de ammar och därmed även visar brösten har blivit varnade för avstängning pga. att man inte får lägga ut sådanda "obsena" bilder...

Jag tycker inte att det är dirkekt obsent med att amma, och nu är jag kanske kaxig, men jag fattar inte!? Varför ska man lägga ut sånna bilder?
Det är klart att det är hur naturligt som helst att amma, och då är brösten ganska centrala, men varför lägga ut bilder av det på facebook?! Vem vill se? Jag vill inte se! Bäbisar är söta, och de kan jag vilja se, men hur mycket bäbis ser man egentligen på en amningsbild? Man ser i bästa fall bäbisens ena kind, och ett bröst med sönderskavda vårtor och mörkbruna vårtgårdar!

Samma sak känner jag inför alla som sitter på fiket i centrum och slänger fram tissen som världens mest naturliga sak, visst barnen behöver mjölk, men skyl dej människa! Man kan väl åtminstonde dra sig undan lite i ett hörn?!
Ne, jag har inga barn och aldrig själv ställt inför detta "dilemma" men jag har svårt att se problemet med att göra detta lite privat... Ett bröst är ett bröst är ett bröst!

*Väntar på mothugg*

5 kommentarer:

Josefin Ä sa...

Mothugg vet jag väl inte om det är för jag håller delvis med dig...men iaf när jag ammade Algot så va det hemskt dåligt med sittplatser i skymundan på stan. Jag hittade då inget bra ställe.
Klart att om man sitter på ett fik kan man ju ta med sig stolen o gå undan eller så är man helt enkelt väldigt diskret o då syns det knappt att man ammar om man har ammningströja o så. Men tyvärr så finns det dom som inte vet vad diskret är o viftar m tuttarna som bara den.

Paulina sa...

Precis... sen är det ju dåligt med plats här och det kan jag köpa... I Tyresö där jag bodde förr fick alla nyblivna mammor ett passerkort till ett amningsrum i centrum, och där var det ju förstås lättare... Men i den mån det går tycker jag man kan skyla sej :)

Emma sa...

BRA INLÄGG! :) Jag tycker det blev mycket bra sagt!! Jag håller fullständigt med. Jag skulle aldrig kunna sätta mig mitt på ett café eller mitt i centrum för att amma! :/ För det första ser det inte bra ut och för det andra så blire stressigt att äta för barnet i en sån miljö. Amning ska vara avslappnade både för barnet och för mamman.

äjkäj sa...

öh! jag skiter i tuttar! frågan är vars du tagit vägen? har du fastnat på taket eller?

Jenny B sa...

Jag kan passa på att göra lite reklam för min brors flickväns uppfinning.. Det är en amningsfilt som har lite andra roliga funktioner också. Superfiffigt om man inte vill amma offentligt. Så, fick jag det sagt också! :D Du kan ju köpa ett lager och gå och dela ut till alla P! Finns på www.byjezz.com