fredag 29 maj 2009

Homoadoption!

En ganska livlig diskussion kom upp när vi var nere i Bollebygd i helgen, nämligen homoadoption.
Jag personligen förstår inte varför en gaypar inte ska få adoptera, men de jag hade emot mej i diskussionen hade ingen förståelse för varför de skulle få adoptera, vad tycker ni?

Jag anser att barn behöver föräldrar, that´s it!
Om det är två mammor eller två pappor skiter jag i, det är klart att barnen behöver förebilder, men det finns det ju överallt ändå.
Låt oss säga att två bögar vill adoptera, de har garanterat kvinnliga vänner som kan agera kvinnliga förebilder, och män brukar det också finnas gott om både homo och hetro. I skolan finns lärare, på fritiden finns fritidsledare osv. så förebilder finns det! Om det är det enda argumentet man har emot så kan man lägga sej i diskussionen nu.
Om man hakar upp sej ytterligare på detta så ska ingen få vara ensamstående förälder heller? Så alla ensamstående mammor och pappor, skynda er att hitta en partner!
Visst att statistiken kanske visar på att ensamstående oftare får "problembarn" (detta är inget jag vet säkert med det kom upp i diskussionen) men det kan bero på många olika faktorer, ekonomiska problem, sociala osv... Det är aldrig lätt att uppfostra ett barn och ensam får det dubbelt så svårt, men gayparet är ju faktiskt två!
Är ni med på tänket?

En annan aspekt som kom upp är det naturliga, "Det är inte naturligt, två snoppar kan inte bli barn" Okej, det kan jag gå med på, det är biologiskt omöjligt, men detta händer även heterosexuella... Något har skett som gör att de inte kan få egna barn, är det naturen som satt stopp? Ska de inte heller få adoptera?

Och mobbing kom såklart upp, "att skaffa barn som homosexuell är att be om att barnet ska bli mobbat" Ja, tack vara fördomsfulla människor! Men igen, tjocka barn blir mobbade, fräkniga rödhåriga barn blir mobbade, barn med glasögon blir mobbade, barn med exem och sneda tänder blir mobbade, så hädanefter får inte de med dessa anlag skaffa barn homo -eller hetrosexuella!

Om ett gaypar väljer att fösöka adoptera så kan jag lova att de redan tänkt på alla senarion redan men längtan efter barn är så stark så de väljer att försöka... Det är barnlängtan, men alla pundare och annat löst drägg som blir på tjocken i ohappa då, är inte det något att försöka få bukt på istället? Det homosexuella paret kommer garanterat att överösa barnet med kärlek och omsorg!

Det värsta jag fick höra var att "Växer barnet upp med två bögar blir ju barnet också bööög/flata"
Say what?! Är det ärftligt?? Så alla som är homosexuella har alltså homosexuella föräldrar?
"Ja, det är ju därför det finns så många bögar/flator nu för tiden"
Whaaaaaaaaaaaat?! Du tror inte att det kan vara så att det finns minde fördommsfulla människor som accepterat homosexualliteten såhär år 2009 så att det är därför fler vågar komma ut ur garderoben?
"Näe, det är ärtfligt, och tänk när hela mänskilgheten blir gay, då dör vi ut..."
Ungefär där började fokuserade jag mer på solbrännan än diskussionen som blivit ganska låg...

Tydligen var det andra regler som gällde om ett lesbiskt par valde att adoptera, det var nästan okej... Behöver jag nämna att det var en man jag diskuterade med? Lesbiska kvinnor är ju skitsexiga så dom får göra vad dom vill, snippa (älskar ordet) mot snippa är tydligen naturligare, och kanske finns det en chans till biologiska barn? Eh, tydligen var det mer okej, kvinnor är ju så kärleksfulla... Jag har sett pappor med större modersinsikt än många 20 mammor tillsamans!

Alla får ju tycka som de vill, så är det dessvärre att leva i ett demokratisktsamhälle, men jag har hittills (och tro mej jag har diskuterar detta ett par gånger) funnit ett enda argument mot homoadoption som håller...

Men om du tycker att det inte är okej så kan väl du försöka förklara för ett svältande barn i Gambia varför de får stanna kvar och dö en plågsam död istället för att komma till en kärleksfull familj i Sverige!

(Nu blev det visst en novell igen, men jag försökte verkligen att hålla mej kortfattad)

Inga kommentarer: