lördag 18 januari 2014

Facebook börjar bli "farligt"

Jösses! Vuxna människor!!!
Dagligen ser jag statusar med direkta påhopp och anklagelser "vänner emellan" på Fb. Någon ber om en åsikt, men kan inte ta att någon har en åsikt som denne inte håller med om- Pang! Någon lägger ut en bild som provocerar någon- Boom! Någon gillar en sida- Smack!
Det överanalyseras, tolkas och kritiseras fritt. Diskussioner i all ära, men många verkar inte vara beredd på dessa. En "like" eller en missad "like" kan sluta i livliga diskussioner. Det jag reagerar på är att många troligen inte skulle ta samma diskussion live öga mot öga...
Jag börjar faktiskt ledsna på fb ganska brutalt om jag ska vara ärlig. Det handlar om skryt, "viktiga åsikter", och budskap i form av citat tagna från andra och ibland tagna helt ur sitt sammanhang.

Varför skriver jag detta här på bloggen istället för på fb?
Jo, av just den anledningen. Någon skulle antagligen ta det extremt personligt och känna sej kränkt på något vis, och det är inte min mening. Skrivna ord kan tolkas på väldigt många fler sätt än talade ord, en punkt kan vara förödande i text. Ibland önskar jag bara att fler ifrågasatte sina egna små meningar, och framförallt ifrågasatte om de skulle säga det de skriver öga mor öga till personen de kommenterar något.
Bästa funktionen är dock "blockeringen" man kan göra, varför nyttjas inte den? Istället skriver folk om hur trött de blir på att se bebisbilder/hundbilder/matbilder/whatever-bilder. Jag tycker inte om att se bilderna som cirkulerar på misshandlade/skadade barn och jag VET att det inte hjälper ett skit om jag delar eller inte delar bilderna, så då blockerar jag dom. Samma sak med alla förbannade jävla "Om du älskar ditt barn, dela denna bild-bilder" Fan, om du känner att du behöver dela bilden för att bekräfta att du älskar ditt barn behöver du rannsaka dej själv och besöka någon professionell- Och det imorgon dag! I somras mötte jag "gamla bekanta" på krogen som beklagade sej över att jag pepprade med bilder på Olle och Ingrid. Lätt fixat sa jag, blockera mej för tusan så slipper ni reta upp er, min avsikt är aldrig (iaf sällan) att reta upp någon ;)

Inga kommentarer: