tisdag 25 juni 2013

Dags för lite nyrekrytering 1177?

Okej! Ja! Jag har ringt ett par gånger i helgen, det vet jag... Men jag har fan inte ringt för att jag inte har nåt annat att göra, för det har jag! Ingrid kissar ovanligt lite idag, och hon äter ovanligt lite... För att vara en tjej som inte gör annat än äter, kissar, bajsar och sover måste det väl ändå räknas som ovanligt? Men tanke på hur vår senaste vecka sett ut kan jag ju med säkerhet säga att vi har nåt virus här hemma som bosatt sej och slagit rot. Så nyss ringde jag 1177 för att rådfråga hur jag ska bete mej med Ingrid nu.

1177: ### sjuksköterska
Jag: Hej! Jag heter Lina och ringer ang. min lilla Ingrid som inte kissar och äter så som hon brukar
1177: Jasså? Har hon feber? Hur är allmäntillståndet?

Jag: Nej, hon har inte feber idag, men i lördags had...
1177: Ja, nu tar vi dagens tillstånd, febern i lördags kan jag läsa om här i vår databas.
Jag: Eh, okej... Dagens: Hon äter och kissar lite
1177: Jasså, kissar hon var 6e timme?
Jag: Jaaa, det tror jag nog för blöjan hon fick imorse är inte helt torr, men nästan och hon brukar ju ki....
1177: Kräks hon idag?
Jag: Ja, hon kräktes lite när jag försökte truga i henne mat för ett par timmar sen, hittills har hon ätit mindre än hälften av vad hon brukar gjort vid den här tiden.
1177: Så vad vill du fråga mej om? Vad vill du att jag ska göra?
Jag: Eh, skaffa nytt jobb??! Sluta avbryta mej och i största möjliga mån undvika mänsklig kontakt?!
(Sa, jag såklart inte eftersom jag är väluppfostrad och försöker att i allmänhet vara trevlig mot mina medmänniskor) Det jag egentligen sa var: Jaa, igår efter de två stora kaskadkräkorna som jag ringde om och som du antagligen redan läst om fick jag som svar att jag skulle ringa igen om jag märkte något annat ovanligt.
1177: Jaha, och hennes allmäntillstånd?
Jag: Jaa, alltså hon sover ju alltid mycket men när hon är vaken är hon ju fullt kontaktbar och skrattar osv när man busar... Men det är ju just kisseriet som oroar mej, jag vet ju att de små lätt blor uttork...
1177: Ja, men hon verkar pigg?
Jag: Pigg och pigg... Ja, om du säger det så.
1177: Jag säger, he, du känner ju ditt barn bäst men jag tycker inte det verkar vara någon fara. Ge henne vätskeersättning och mat som vanligt... Sen är det ju alltid fritt att åka in på akuten.
Jag: Okej, well, Skit på dej! (Sa jag såklart inte av samma anledning som nyss) Utan jag sa: Okej, hej!

Jag känner att jag brukar vara rätt cool och inte nojja upp mej i onödan. Men min magkänsla anar oråd och det känns inge bra. Just nu ligger Ingrid i babysittern efter att hon bajsat ner hela babygymmet som jag handtvättade igårkväll efter första kaskadspyan. Hon har ätit 90 ml (brukar äta 180 var 3e timme) och kräkts men inte kissat... Men men, hon har ju ingen feber och allmäntillståndet är ju tipp topp!








Inga kommentarer: