fredag 12 augusti 2011

Huvudbry...

Hmm, efter att Malin tagit upp frågan om man skriver iallafall/ i alla fall har jag snöat in på frågan... Det är ju tre enskilja ord så de borde ju särskrivas, men vanligast är dock att de sammanskrivs har jag märkt. Kom även att tänka på idag/ i dag, där är sammanskrivning klart vanligast men varför och vart går gränsen?
Idag- känns rätt
Igår- känns rätt
Imorgon-känns rätt
Iövermorgon- känns fel
Iförrgår- känns fel men ändå rätt okej
Ivinter- känns helt fel
Förstår ni tanken? Helt ointressant egentligen, men nu känner jag att jag snöat in på saken... finns få saker som retar mej så mycket som särskrivningar, men sammanskrivningar har jag liksom inte reflekterat över förr...

Olle sover, och jag hade tänkt att vila lite, men nu måste jag nog forska lite i det för stunden superspännande ämnet ;)

1 kommentar:

Malin sa...

Haha! Förslåt för att jag satt griller i huvudet på dig! :P