måndag 7 maj 2012

Att släppa kontrollen...

Idag har Olle varit med min moster gittan när jag jobbat. Lämnade honom kl 11 och hämtade honom igen kl 15. När jag kom för att hänta honom hade han inte sovit en blund! Han sprang runt som en galning tillsammans med mina två kusindöttrar som oxå var där. däremot hade han hunnit äta en hel del: Till lunch hade han ätit kebab, strips, majs och vitlökssås. Sen hade det slunkit (?) ner en piggelin när dom varit en sväng på stan. När dom kom hem från stan hade han satt i sej två(!) pannkanor med hallon och sylt. Japp, på 4 timmar! Sen jag började släppa på "socker-stressen" har omgivningen vräkt i Olle sötsaker och annat skit, och det är tydligen okej eftersom han fick glass när han var sjuk och eftersom han får smaka en bullbit då och då när det bjuds på fika... Men, det är väl egentligen inget att hetsa upp sej över, han äter ju mat och grönsaker oxå... Jag måste verkligen slappna av! :) Han halsar ju inte saft ur flaskan iaf ;)
Däremot fick han smaka kaffe igår, tänk vad fel det kan bli. Olle har länge haft en fixering vid kaffekoppar, han pekar och ska ha så fort han ser en, så igår tänkte jag minsann visa honom att det inte är något för honom. Han fick en droppe kaffe på en tesked -Smiiile! Tänkte att han nog inte hann uppfatta smaken så Christopher gav honom en slurk ur sin kopp- JÄTTEsmiiiile! Fan! Det som skulle fungera avskräckande fick en minst sagt oväntad vändning och kaffekoppen blev ÄNNU mer intressant :/ Man är inte alltid så pedagogisk som man inbillar sej...

Det gick iaf bra att jobba idag. Det är ju alltid lite speciellt första lektionen och eleverna vill gärna testa lite gränser. Så även idag, men jag fick lätt skönaste kommentaren på länge efter lektionen. en kille i 2:an kom fram och sa: "Ja, inte för att vara taskig alltså, men du var faktiskt ganska sträng..." Haha, när jag frågade varför han trodde att jag varit det, tänkte han efter en stund och svarade: "Antagligen för att vi inte lyssnade och gjorde som du sa?" Mmm.
Jag är nog en ganska sträng fröken, det är många som påpekat det. Men ingen har menat att det är något dåligt utan snarare tvärt om. Jag försöker att inte höja rösten, däremot kan jag markera mitt missnöje och jag kan nog vara ganska hård. Hård med rättvis hopppas jag :)

Nu sover Olle middag 4½ timme för sent så vi får väl se hur den här kvällen blir. Christopher är i Dalarna och jobbar så jag och Olle är ensamma hela långa kvällen, det ska jag "fira" med att skippa Afron (barnvakt saknas) och vara hemma och städa istället :)

Inga kommentarer: