tisdag 18 oktober 2011

Ett år...

Idag har det gått ett år.
Ett år sedan pappa ringde och berättade att han och Conny var på väg till Uppsala för att mamma fått en hjärnblödning.
Ett år sedan pappa ringde och berättade att mamma aldrig skulle vakna.
Ett år sedan vi satte oss i bilen i töllsjö och började resan till Uppsala för att ta farväl av mamma.    Ett år sedan vi möttes utanför sjukhuset och kramades och grät tillsammans.
Ett helt år!!!

Det är ett år sedan Olle låg i min mage och sparkade och jag förstod att han aldrig skulle få träffa sin mormor. Ett år sedan jag var helt säker på att Olle skulle födas förtidigt, hela vägen till Uppsala satt jag och tänkte på vilken tur det var att vi faktiskt var på väg till Uppsala eftersom dom är så duktiga på att behandla prematurbarn. Galet men sant, det var vad jag tänkte på i bilen... Antar att jag på något vis inte kunde ta in det som faktiskt höll på att hända med mamma. Jag tänkte bara på att Olle skulle födas. Det gjorde han inte, han stannade. Mamma stannade inte, mamma försvann för alltid. Hon fick aldrig träffa sitt yngsta barnbarn som hon längtade så mycket efter.
Ett år av saknad och sorg. Ett helt år!

Jag trodde aldrig att det skulle gå att leva vidare, leva utan en mamma. Leva utan mamman som visste allt, mamman som alltid förstod och som var så klok! Det har gått att leva ändå, men livet blir aldrig detsamma. Ibland får jag dåligt samvete för att livet känns så fantastiskt, för att jag inte gråter, för att jag lever vidare. Det behöver jag inte ha, det vet jag, men ibland sköljer känslorna över mej...
Året som gått har varit en berg- och dalbana snabbt upp och ner, och med en och annan loop.

För ett år sedan kom jag, Christopher och magen hem till Anna och Alexander för att övernatta. Vi beställde pizza, kollade på film och sov som två små grisar... Aldrig trodde jag väl att jag skulle kunna sova i det läget, men det gjorde jag, och djupare än på länge.
Ett år! Ett år fyllt av förändringar. Det år jag behövde min mamma mest av allt. Jag har som tur har så många fantastiska kvinnor i mitt liv, ingen kan någonsin fylla tomrummet efter min mamma, men jag vet att jag kan lita på dem och jag vet att de alltid ställer upp.

Om ett år har det gått ett helt år till, och så kommer det alltid att vara, åren kommer att gå och jag kommer aldrig mer få träffa min mamma...

6 kommentarer:

Emma Viklund sa...

Kunde inte hålla tårarna tillbaka! :´( Helt sjukt att det redan gått ett helt år! *kramar om* Det känns fortfarande som nyss jag hörde den tråkiga nyheten :(

Känner igen det där att man inte tror man ska kunna leva vidare, att det sedan går och att det kan gå flera dagar utan att man gråter och man får lite dåligt samvete... Även om min pappa och din mamma VILL att vi ska vara lyckliga och må bra, så får man som sagt dåligt samvete ibland, lustigt det där... Det är hemskt vad ens liv kan förändras för alltid på ett så olyckligt vis... Din mamma försvann ju så hastigt, min pappa låg ju sjuk några dagar innan han somnade in för alltid, vi hann liksom förbereda oss, även om man inte var förberedd då det väl hände... På dödsbädden sa pappa till oss alla barn "det kommer kännas bättre om ett år", pappa visste ju vad vi skulle gå igenom eftersom han förlorat båda sina föräldrar då han själv var rätt ung... Men när han sa dom orden, trodde man honom inte och man blev nästan arg för att han sa så...

Men tiden går vidare, hur konstigt det än låter så blir det bättre, även om känslan och saknaden ALLTID kommer att finnas där...

Men en mamma, är ändå MAMMA!! :( <3

STOR KRAM vännen!

Elin sa...

Du är så stark Lina, din mamma hade varit stolt över dig, jag är stolt över dig.

Åren går fort, även år fyllda med sorg.
Jag blir glad när du skriver att ditt liv är fantastiskt, för du är värd ett sånt liv fast helt utan skuldkänslor såklart.

Jag tänker på dig!!

Lisa sa...

Men Gud så tårarna rinner! Kan inte mer än försöka föreställa mig vad du gått igenom...
Jättefint skrivet. Kram på dig!

Majlan sa...

Helt otroligt att det har gått ett år. Där ser vi hur tiden bara försvinner runt vårar fötter. Men det som är otroligt är att Olle är så stor =). Du är så otroligt duktig och stark. Många kramar

Mia sa...

Håret reser sig på armarna när jag läser. Jag vet hur tufft och känslo-förvirrande det är att få ett jobbigt besked under graviditeten. Jag fick veta att pappa hade cancer i 7e månaden och tänkte precis som dig. Tänkte på Hannes och prematur födsel. Jag är ledsen för dig och din familjs skull att du förlorade din mamma så hastigt. Att hon inte hann se vilken fantastisk mamma du är. Men jag tror hon finns med på något sätt och är stolt över dig. Styrkekramar från mig. /Maria

Fia- mamma till Edison sa...

Fy så sorgligt, här sitter jag och gråter fast jag knappt ens känner dig! Kan knappt föreställa mig hur ont det gör. Kram!