onsdag 18 april 2012

Kalla Fakta

Tittar på Kalla fakta nu. Det handlar om polisens hetsjakt på en motorcyklist för 9 månader sen. Jakten slutade i att föraren av motorcykeln körde ihjäl sej. Väldigt tragiskt, det säger jag inget om, det är alltid fruktansvärt när någon dör, speciellt om det är en ung person. Programmet handlar om huruvida polisen gjorde rätt eller fel i att ta upp jakten.
1) motorcykeln körde waaaay för fort
2) motorcykeln stannade inte när polisen förstökte stoppa den
Jag tycker att polisen gjorde sitt jobb och inget annat. Ponera att polisen hade avbrutit jakten varpå motorcyklisten 2 kilometer senare kört på en barnvagn och bebisen dött... Då kan jag nästan lova att programmet idag hade handlat om att polisen gjorde fel som avbröt!
Ja, motocyklisten hade "bara" kört för fort, men när han inte stannade kan man ju snabbt misstänka att det ligger mer bakom. Motorcyklisten hade inget körkort och valde därför själv att försöka köra ifrån polisen i nästan 300 kilometer i timmen... Sen kan jag förstå att man blir stressad och en stor trafikfara av att bli jagad av polisen. Det är lätt att vara efterklok, men nej, jag anse rinte att polisen gjorde fel. Det är min åsikt.

4 kommentarer:

Kajsa sa...

Words! Det var inte polisen som gjorde att motorcykeln gick i 300 och att han inte kunde kontrollera den utan körde på tok, utan det gjorde han helt själv. Och att dessutom ha flickvännen bak på motorcykeln visar bara hur omogen han var. Det har skrivits flera gånger om att polisen inte sköter sitt jobb i olika fall. Men sen när dom väl gör det då är inte det rätt heller. Det är synd om pojken, men det var han själv som gjorde sig till en trafikfara.

Åsa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Åsa sa...

Jag håller med! Så irriterande att det ska vara polisen som gjort fel när en brottsling kör ihjäl sig själv. Men skönt att polisen står på sig och säger att de inte gjorde fel. Jag förstår att flickvännen är upprörd, men det var trots allt hennes kille som valde att köra för fort. Hon anser ju att det är polisens fel att han körde fort, men han körde ju för fort redan innan polisen jagade honom...

Malin sa...

Håller med, Lina! Fjantigt program. Visst att poliserna kanske slängde ur sig några klantiga kommentarer, men det har INGENTING med hur det gick. Om någon blåser iväg på en motorcykel i 250 kr/h måste väl polisen stoppa honom? Eller? Det var inte poliserna som var trafikfaran, utan det var han som inte stannade. Synd att det slutade som det gjorde men jag tycker inte att det är polisernas fel, alls!