torsdag 15 december 2011

Någon som vet?

Jag läser lite här och där om föräldrar som inte säger att sitt barn är duktig när h*n gör något bra? För att inte skapa en press på barnet att h*n måste vara duktig/söt/fin osv... Varför? Visst kan jag förstå det där med pressen till en viss del, men man måste ju få berömma?
Jag har alltid fått höra att jag varit duktig osv. Detta kanske har pressat mej, för jag tycker om att få beröm. Samtidigt har ju detta faktiskt gjort att jag presterat mer och fullföljt saker? Är det inte bra?
Jag tycker om att vara duktig, vilket leder till att jag presterar bättre. Jag tycker om att höra att jag är söt, vilket gör att jag anstränger mej lite extra då och då. Är det inte bra?
Om man aldrig får höra att man gör något bra, varför ska man då göra det?
Sen behöver man ju inte överösa barnen med beröm för att de gör självklara saker så som att plocka undan efter sej osv.
Jag är ju iof en skeptiker till det där j*vla genusdravlet oxå så jag antar att jag kommer att uppfosta Olle till en mallig mansgris ;)

Hur tänker ni?

1 kommentar:

Kajsa sa...

Oj, jag har inte ens tänkt på pressen, utan känner bara spontant att jag vill berömma Irma om hon gör något bra. Jag tror inte man kan få för mycket beröm. Däremot är det vanligt att man berömmer för lite. Hur ofta får man en klapp på axeln på jobbet tillexempel?

Nä, jag kommer berätta för Irma att hon är duktig när hon gör något bra. Hellre att hon får höra det en gång för mycket än en gång för lite...