tisdag 7 februari 2012

Det var väl själva fan!

Reinfeldt alltså! Nu ska man tydligen jobba till 75! Det vill jag gärna se honom göra! Ska man inte göra annat än att jobba? Förtjärnar man inte lite ledighet efter ett helt liv av jobb och slit? Om jag ska vara tvungen att jobba till 75 så vill jag hellre ha ut mina pensionspengar nu direkt medan jag jobbar. Jag lär ju knappast leva längre än 76 i så fall och ett års levnadskostnader ska jag väl kunna spara ihop!
Om man har ett yrke som är för tungt och för stressigt när man börjar komma upp i åren, ja, då ska man omskola sej och byta yrke! Jag trivs kanon som lärare och det hoppas jag göra i flera år, men efter 60 kan det ju möjligtvis bli lite tungt med den ljudnivå och den miljö som skolan faktiskt innebär, Nä, men då ska jag sätta mej i skolbänken och skola om mej?! Vem ska betala den nya utbildningen? Vad skulle det kunna tänkas vara? Ska jag som 67-åring bege mej ut på arbetsmarknaden igen och konkurera med 20-åringarna?!
Svenskana blir friskare och lever allt längre, så det blir dyyyyrt för stackars staten att betala ut pension till alla. Höj skatten igen då!? Eller kanske vi ska sätta ett ålderstak inom vården? Efter 65 års ålder får man ingen vård!? Kanske det vore nåt?!?!?!?! Va? Va? Va?! Ska det vara så??!
Fan vad arg jag blir!!

2 kommentarer:

Madde the smoker sa...

Förstår di ilska men jag känner mej faktiskt inte drabbad. Plan: jag har tänkt att kola-vippen runt 68-70 år i alla fall. Jag tänkte låna så in i helvete mycket av staten (eftersom jag är barnlös blir ingen drabbad om ja dör med en massa skulder) sen drar ja å skrutt-gamla Mackan ut i vida världen, avrundar de hela i Köpenhamn med en överdos av nån lyxig drog som är den senaste innedrogen... ca år 2049 ;P

Elin sa...

Eller så finns det inge jobb åt dom stackars 20-åringarna om alla måste jobba till 75. Nu säger dom att vi har hög arbetslöshet men det löser sig när 40-talisterna går i pension men tänk om dom skulle jobba 10 år till. Då skulle men få plugga tills man är 35 innan man får jobb eller gå arbetslös och leva på soc, billigt för staten eller??